Monday, May 2, 2011

Mulige konsekvenser av Osama bin Ladens død

Det rapporteres om at Osama bin Laden har blitt drept (igjen?) fra absolutt alle medier. Hvis noen skulle være i tvil, har amerikanske styrker tatt vare på liket hans, antagelig for å putte hodet hans på en stake utenfor Det hvite hus slik at det kan gi demotiverende signaler til andre medlemmer av Al-Qaida. Og selvsagt for å vise at de er kjempeflinke til å spre frihet og demokrati og sånt.

Nå spekulerer journalister og andre synsere (inkludert meg) i hva som vil skje i ettertid. Osama bin Laden var den store syndebukken og angivelig mesterhjernen bak terrorangrepet mot WTC som skjedde 11. september 2001. Enkelte politikere hevder at det er en demokratisk seier. Alt jeg ser er at én mann (pluss noen andre som ingen tydeligvis bryr seg spesielt mye om) er død, og at det har kostet 19.629 menneskeliv. Har denne jakten som har foregått over snart ti år vært verdt det? Det kan virke som om ganske mange mener det og jeg er selvsagt komplett uenig. Jeg tror ikke at noen ting vil endre seg reelt sett. (Bortsett fra at nyhetene om bin Ladens død fikk fart på aksjemarkedet. Han sto tydeligvis bak finanskrisen også, dog jeg må stille spørsmål vedrørende hvorvidt dette ville skjedd om hans død hadde blitt holdt hemmelig.)

Nå når USA har drept verdens mest ettersøkte mann skulle man tro at de kommer til å trekke styrkene sine ut av Midtøsten. Det tviler jeg sterkt på at de kommer til å gjøre. Republikken kommer nok ganske sikkert til å fortsette imperialismen i skinndemokratiets og oljens navn.

Enkelte håper at flyplasskontrollene vil bli mindre strenge. Det tviler jeg også på, ettersom flykaprere kommer i alle størrelser, farger, fasonger og religiøse tilhørigheter. Al-Qaida er, som de fleste sikkert vet, ikke verdens eneste trussel.

Noen vil hevde at bin Ladens død vil være demotiverende for Al-Qaida. Dette kan forsåvidt hende, eller han kan bli husket som en martyr og således bli enda farligere som død mann enn han var da han levde. Skulle moralen til Al-Qaida mot formodning knuses finnes det et utall forskjellige grupper som kan ta deres plass. I Europa utgjør islamittiske terrorister en minimal prosent/promille, så på vår egen jord får vi være ekstra oppmerksomme på hva separatister, nynazister og dyrevernere driver med. Det ryktes at PST bare kan overvåke fire personer om gangen, så det vil nok være viktig at de øker rekrutteringen sin snarest.

Betyr dette at alt vil være fred og fordragelighet? Svært tvilsomt. Tror jeg verden vil endre seg over natten? Nei. Er dette noe å feire? Det spørs, selv mener jeg heller vi bør sørge over de tidligere nevnte 19.629 menneskelivene som har gått tapt i denne merkelige katt- og musleken De forente stater har engasjert seg i. Imperialister og deres heller naive sympatisører får sprette champagnen og snarest finne seg en ny beskjegget busemann i Midtøsten. Ellers stopper vel den såkalte demokratiseringen av sistnevnte og det kan vi ikke ha noe av. Kan vi vel?

Jeg gir dere herved Patrick Stewards legendariske "facepalm" for å oppsummere mine følelser fremkalt av diverse statusoppdateringer og kommentarer jeg har sett på nettet. Håper dere liker den.


4 comments:

  1. 19.629? Eh, hvems hatt trakk du dét tallet ut fra?

    ReplyDelete
  2. Denne hatten: http://www.unknownnews.net/casualties.html

    ReplyDelete
  3. Og mørketallene er ganske store.

    ReplyDelete
  4. Det vil jeg tro er milevis unna en overdrivelse...

    ReplyDelete