Sunday, March 13, 2011

Menneskeverd og valuta

Inntil i dag morges hadde jeg en viss tro på at de fleste mennesker som har fått med seg de tragiske konsekvensene av jordskjelvet og den påfølgende tsuniamien i Japan følte sympati for landets tap i tillegg til sikkerhetsrisikoene japanerne står overfor.

Selvsagt brast denne illusjonen, denne lille idealismen som ikke en gang kan kalles for naiv, etter at en venn av meg postet dette skremmende bildet på Facebook. Det viser en rekke bokstavelig talt idiotiske uttalelser gjort av amerikanere (klipt ut fra Facebook-statusene deres) som mener at jordskjelvet er en velfortjent karmisk straff etter japanerene angrep Pearl Harbor (i følge enkelte av disse individene, med atomvåpen) i 1941. Som følge av dette angrepet døde 2,350 mennesker, hvorav 68 var sivile. Jeg finner det fantastisk at disse amerikanerene har glemt hvordan deres egen nasjon retalierte. To atombomber ble sluppet, den ene over Hiroshima, den andre over Nagasaki. Totalt døde i overkant av 200.000 mennesker og denne estimeringen inkluderer ikke det ekstreme antallet mennesker som senere har dødd av komplikasjoner som følge av stråleskade.



Jeg er vel versert med såkalte "troll" på internett, mennesker som ofte opererer under falsk eller anonym identitet i den hensikt å skape konflikt og kontrovers i en gitt debatt. (En aktivitet jeg selv liker å utføre, men selvsagt uten å bli for smakløs og ikke minst direkte idiotisk.) Dessverre har jeg sjekket noen av navnene på dette bildet. De er ikke troll, de av dem som har åpne profiler kan finnes av enhver person som selv har en Facebook-konto. Ingen redigeringer har blitt foretatt.

Etter å ha sett dette stilte en venn av meg spørsmålet vedrørende hvor logikken bak dette kommer fra. Han  lurte på hvor mange amerikanere som "karmisk" sett skal dø etter USAs aktiviteter i Irak og tenkte seg følgelig at ut fra samme skala som Pearl Harbor versus jordskjelvet bør 5 millioner amerikanere altså dø av en naturkatastrofe på De forente staters jord. Hvis det er slik dette meget skjeve synet på karma fungerer har han selvsagt rett, men min teori er at denne troll-logikken baserer seg på noe ganske annet, kapitalisme og variasjonene mellom monetær valuta fra land til land.

Ut fra dagens kurs og denne "logikken" er en amerikaner verdt nesten seks gjennomsnittlige nordmenn (én av dem er kanskje litt undervektig). Følgelig er en nordmann verdt omkring 15 jamaicanere, mens en overvektig person fra Trinidad er verdt like mye som én nordmann. Én amerikaner er for tiden verdt litt over 82 japanere. (Kursen varierer selvsagt hele tiden og jeg vil ikke kjede leseren med detaljer, men ut fra dagens kurs stemmer denne valutaen nesten overens med dødstallene fra Pearl Harbor vs. Hiroshima og Nagasaki - jeg er for lat til å grave frem datidens kurs, men dette er egentlig litt skremmende.)

Jeg har ingen problemer med det buddhistiske konseptet karma. Strippet ned betyr det rett og slett årsak og virkning. Det jeg ikke liker å se er at kapitalistiske valutaforskjeller skal anvendes for å modifisere prinsippet i den hensikt å rettferdiggjøre folkemord, eller hvorfor naturkatastrofer er fortjent.

Vi må ikke glemme tsunamien som rammet sør-øst Asia i 2006, det var selvsagt noen individer som hevdet at denne katastrofen rammet de som ble drept fordi de ikke hadde akseptert Jesus Kristus som sin frelser. Det samme fenomenet oppstod selvsagt etter det tragiske jordskjelvet som rammet Haiti i 2010. Da kom lignende individer av det forkvaklede slaget med påstander om at den såkalte "djevledyrkingen" som foregår innen Haitis vodou-religion (må ikke forveksles med Hollywoods "voodoo") var årsaken til hendelsen.

Tilbake til Japan: Som for å gni salt i såret har det i skrivende stund skjedd et etterskjelv som målte 5.8 på Richters skala for kort tid siden. Jeg aner ikke hvilket angrep Japan nå blir straffet for i enkelte personers hoder. Disse personene er dessverre ikke "ikke-mennesker", de tilhører samme art som oss andre, men ignoransen deres og mangel på koherent tankegang skremmer meg.

Mine (verdiløse, men symbolske) tanker går til japanerne.

No comments:

Post a Comment