Sunday, March 20, 2011

Partislakt del én: Feie for egen dør (Venstre)

Advarsel: Denne artikkelen er litt forskrudd, sarte sjeler og mennesker uten selvironi bør la være å lese den!

Jeg har tidligere kritisert parlamentarismen og diverse former for skinndemokrati. Her om dagen leste jeg en meget interessant artikkel om hvordan tilfeldige valg av representanter for en regjering kan styrke demokratiet. Her er den: http://www.stumbleupon.com/su/1uoNKi/www.abc.net.au/science/articles/2011/03/18/3165708.htm

Hovedpoengene i denne artikkelen er at et tilfeldig utvalg mennesker ofte kan være bedre egnet til å styre et land enn representanter fra politiske partier. Denne prosessen eliminerer for det første partilojalitet, best eksemplifisert i Norge med setninger som "Ap bygde opp landet, det kan da ikke være galt å stemme på dem!" og lignende. For det andre vil den føre til at den "vanlige personen i gata" får samme sjanse til å påvirke politikken som de menneskene som i dag fungerer som partipolitikere.

For å underholde de som måtte ta seg tid til å lese denne bloggen har jeg, etter å ha lest den nevnte artikkelen, bestemt meg for å "slakte" de fleste norske politiske partier og liste opp stereotypene jeg har oppfattet rundt deres representanter, ett etter ett. Det er viktig å feie for egen dør først, og siden jeg fikk stemmerett har jeg forholdsvis stemt på to partier: Venstre og Rødt. I dag skal jeg ta for meg Venstre.



Venstre er Norges eldste politiske parti og var også skyldige i innføring av parlamentarismen. I de senere år har det dessverre gått nedover for dem, de balanserer på sperregrensa (for de nordmenn som "stemmer strategisk" betyr dette at de ikke er verdt å stemme på og derfor er ganske ubetydelige) og ser ut til å snu seg etter vinden.Til tross for at de har en innvandringspolitikk jeg virkelig beundrer, flørter de alt for mye med høyresiden til at jeg kan være komfortable med dem. Enkelte mennesker jeg har møtt har hevdet at Venstre, grunnet sin liberalisme, er Norges mest anarkistiske parti. Dette er en påstand jeg kan være delvis enig i, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke aner hvilken form for anarkisme det dreier seg om, jeg går ut fra at det er noe som ligger delvis på høyresiden ettersom mange av deres medlemmer har den (for meg) ekle tendensen til å omtale seg selv som "borgerlige" (et skjellsord).

Venstremannen
Til tross for at lederen til Venstre per dags dato er en kvinne har jeg møtt svært få kvinner som representerer Venstre, det er åpenbart at de er i mindretall og at majoriteten av venstremenn blir nødt til å sokne til andre politiske legninger om de har lyst til å formere seg. Venstremenn er alltid misjonerende ateister (i motsetning til de mer anstendige apateistene). Som følge av denne personlighetsskavanken er de meget skeptiske til alternativ medisin og vil alltid skrike høyest når dét temaet kommer på banen. Mange av dem liker også å "name-droppe" partiet sitt med sterk aksentuering. For øvrig finnes det to kategorier venstremenn: Pampen og bohemen.

Pampen
Denne typen venstremann er ofte med i europeisk ungdom og ernærer enkelte ganger merkelige sympatier for andre vest-europeiske liberalister, samme hvor absurde vedkommende er. Pampen har ofte utdannelse på universitetsnivå og fantaserer ofte om å ha seg med et harem av høyrekvinner.  Hans arroganse kan føles lenge før han entrer et lokale og når han twitrer eller oppdaterer Facebookstatusen sin handler det ofte om hvilke luksusgoder han inntar (men aldri hva som kommer ut av kroppen hans etterpå). Stilen hans er konservativ og han er alltid glattbarbert. Dessuten ser han konsekvent på grensehandel som "harry" (og kanskje han har et poeng, ikke vet jeg).

Bohemen
Denne skapningen skiller seg fra pampen i den forstand at han kan oppfattes som mer tilbakelent og trivelig enn sistnevnte. Han er ofte moteriktig kledt. Langt hår og skjegg er ikke uvanlig og han er veldig glad i dialog.

Har jeg glemt noen typer? Ikke vet jeg. Jeg beundrer innvandringspolitikken til Venstre og liker at de har foreslått borgerlønn. Ellers er de ikke verdt å kaste bort tid på. Gi meg heller en innavlet alkoholiker fra en bakevje som stortingsrepresant.

2 comments:

  1. "en innavlet alkoholiker fra en bakevje" - Finnes det ikke allerede mange av dem på Stortinget?

    ReplyDelete
  2. Etter å ha kommet over to venstrekvinner her om dagen må jeg komme med et dementi.

    ReplyDelete