Wednesday, March 2, 2011

De upubliserte filene: Spill og fag

Til tross for at dette er en "Rognmo-klassiker" har teksten aldri blitt publisert før.

"Tenk om jeg kunne kombinere underholdning med studier!" Hvor mange ganger har ikke den gladhedonistiske studenten som sitter foran PC'en og spiller spill i stedet for å arbeide med studiene sine tenkt dette? Løsningen er her, i hvert fall for studenter ved det samfunnsvitenskapelige fakultet: Spill de spillene som kan utvikle din faglige kompetanse samtidig som det er gøy! Det finnes et utall spill hvor man kan teste ut sin faglige kompetanse og jeg skal her nevne noen få av dem. Noen spill er tverrfaglige, så disse kan man spille sammen med venner fra andre institutter slik at det blir en faglig-sosial opplevelse med inkludert rekreasjon.

For sosiologen og/eller statsviteren, kan spillet "Sim City Samfunn" anbefales. Her kan man teste ut forskjellige styresett og manipulere de fleste andre aspekter ved samfunnet (det kan hende spillet har sitt bias, men den oppvakte forsker vil definitivt legge merke til dette og skrive en artikkel eller avhandling om saken). Du kan visstnok skape en anarko-syndikalistisk drømmeby eller en grusom, kapitalistisk helvetespøl (den oppvakte leser vil legge merke til mitt bias i denne saken). Et annet spill som fungerer både for sosiologer, historikere, statsvitere og religionsvitere er Civilization-serien, hvor man får ansvaret for å styre en hel kulturs historie. Dette spillet er såpass tverrfaglig at man kan lage en stor sammenkomst - folk med forskjellige idealer og synspunkter kan til og med spille mot hverandre. En heidundrende og utdannende sammenkomst blir med andre ord resultatet.

Sosialantropologene (og andre faglige retninger som anvender samme metoder) er blant de studentene som har flest spill å velge mellom. De klart beste spillene for denne gruppen tilhører selvsagt Sims-serien (spesielt Sims 3). Etnografen kan forberede sitt feltarbeid ved å konstruere den gruppen han måtte ønske (avhengig av sine forventninger), sofistikert høykultur eller "primitive" stammesamfunn, alt er mulig, og studenten kan selv velge hvordan studieobjektene skal se ut. I Sims kan man til og med velge mellom komplett observasjon, deltagende observasjon og komplett deltakelse (samt en heller uetisk praksis som baserer seg på manipulasjon eller bokstavelig talt deus ex machina). Ved å konstruere en "Sim" med ens egne personlighetstrekk og aspirasjoner kan man bli deltager eller deltagende observatør og slik få en idé om hvilke følelser som vekkes når man er på feltarbeid. Det som for mange er en dyrekjøpt erfaring blir en lek for den gladhedonistiske og fornuftige student. Religionsvitere kan selvsagt også benytte seg av Sims. La Sim'ene du studerer få høye åndelige aspirasjoner og sett i gang med feltarbeidet! Ved å benytte seg av juksekoden som gir deg et tilskudd av penger kan man til og med simulere (den ideelle versjonen av Lånekassen! Grand Theft Auto-serien (heretter GTA) passer bra for den dristige anropologen som vil forberede seg på infiltrering av kriminelle miljøer. Der kan du selv delta i organisert kriminalitet og bli "street smart" uten å måtte bøte med livet. Ettersom du kan lagre spillet underveis, kan du bøte med det virtuelle livet ditt så mange ganger du måtte ønske (her finner man også en bra mulighet for teologer og filosofer med interesse for døden og andre eksistensielle spørsmål, religionsvitere for øvrig kan spille GTA2 og ta oppdrag for militante Hare Krishna'er). GTA er også gull verdt for de historikerne som studerer nyere historie, ettersom Vice City og San Andreas er (mer eller mindre) basert på historiske hendelser. Ønsker antropologen å infiltrere andre yrkesgrupper, finnes det flust med spill som omhandler dette. Krigsspill finnes det mange av, samt politi- og brannmanspill, og så videre i det uendelige.

Historikerne kan selvsagt også boltre seg i (krigs)simulatorer basert på historiske hendelser (særlig andre verdenskrig) i tillegg til den tidligere nevnte Civilization-serien. Teologistudenten som vil ha innsikt i Guds egen sitasjon (eller er stormannsgal nok til å ville leke Gud) kan antagelig få stor nytelse av Black & White-spillene.

For arkeologer vil enkelte rollespill, samt Diablo-serien passe bra. I Diablo-serien kan arkeologen få utløp for sin frustrasjon gjennom slakt av monstre og andre uhumskheter, samtidig som vedkommende har sjansen til å plukke opp arkeologiske objekter (som må identifiseres) på sin ferd. Rollespill (særlig fantasy-baserte) fungerer også veldig bra for religionsvitere, siden det ofte finnes et pantheon av forestillinger (og faktiske guder) som man kan nyte og analysere.

Det finnes garantert en stor mengde andre spill som passer for studenter ved andre institutter, men min faglige ekspertise er begrenset i denne forstand. Metroid-spillene kan kanskje anbefales for biologistudenter, mens nettspill som Dope Wars antagelig passer bra for den oppvakte og businessorienterte kjemiker. Harvest Moon passer nok bra for agronomer og zoologer, mens medisinstudenten antagelig bør prøve seg på Hospital Tycoon. Jeg sender herved fakkelen videre til andre institutter som sikkert har bedre forslag.

No comments:

Post a Comment