Friday, February 18, 2011

Fyllmasse og forslag

Jeg har mange tema jeg har lyst til å skrive om, men det vil selvsagt være slitsomt å være en halvveis dyptpløyende og samfunnsengasjert anarko-syndikalist og religionsviter hele tiden. I dag vil jeg presentere noen forslag for fremtidige poster, samt noen ideer om hvordan jeg kan supplere litt såkalt comic relief mellom all fandenskapen som skjer i verden, ting jeg misliker og alt det andre som gjør meg forbannet.

På programmet mitt fremover (hva angår seriøse innlegg) står følgende tema:
  • Gnostisisme og mitt personlige forhold til religion (samt splittelsen mellom "forsker-Thomas" og "privatperson-Thomas"). Jeg har endret syn på ganske mye gjennom livet mitt, men gudefiguren Yaldabaoth ser ut til å være en sentral gjennomgangsfigur i underbevisstheten min. Hva kan jeg si? Andre mennesker drømmer om trivelige religiøse karakterer som Jesus, profeten Muhammad (fred være med ham), forskjellige inkarnasjoner av Buddha og diverse vediske guddommer mens jeg drømmer om Sofia/visdommens aborterte foster som i følge enkelte kilder skal se ut som en slange med løvehode og lysende øyne. Siden han representerer materien presenteres han selvsagt alltid med full CGI-grafikk i drømmene mine.
  • Innvandringspolitikk og de tidligere kolonistenes gjeld (eller arvesynd) overfor de tidligere koloniene. Selvsagt vil dette temaet kombineres med ubalansen i verdens ressurser (og min frustrasjon over dette).
  • En annen klassiker som jeg har berørt før er selvsagt nordmenns forestillinger (og ignoranse) om islam. Denslags finnes det mye av på Suzanne Thobros blogg, men det ser ut til at det aldri blir nok av denne typen artikler i dagens mediebilde. Viktig er det også.
  • Jeg er også fristet til å skrive mer om forskjellige inkarnasjoner av rasisme og formene den kan ta.
  • Det provoserende spørsmålet om hva som egentlig utgjør "norsk kultur og særpreg".
Hva angår ting jeg kan skrive om som vil være mer morsomt og underholdende finner man selvsagt ting som harselering med populærkultur;  parodiering av såkalte "rosablogger" (skjønnhetstips om hvordan du også kan se ut som en rødvinsfull latiner, gjerne med videoklipp); anmeldelser av jamaicanske ghettoviner (en vinspalte for bohemer og bomser); og for de som måtte like det: Dikt, sangtekster og fortellinger jeg har skrevet for noen år siden.

Musikk har alltid hatt en sentral rolle i livet mitt, så denslags vil nok også finne sin plass. Siden helgen har meldt sin ankomst avslutter jeg dette innlegget med en sang jeg lagde for et par år siden. Spørsmålet som ligger bak er om du kjenner vibrasjonene mine: Jeg presenterer herved Thomas Raggamo med låten "Kjenne du?!"

Ønsker dere en god helg og hva angår fremtidige blogginnlegg er jeg fortsatt åpen for forslag!

No comments:

Post a Comment