Thursday, February 17, 2011

Curry Chicken

Jeg har klart å oppdatere denne bloggen jevnlig i tre dager nå og jeg føler at jeg har forholdt meg en smule for seriøs. I dag er dette en matblogg! Mine opphold på Jamaica har lært meg en djevelsk god oppskrift på "Curry Chicken" og det ville vært ondskapsfullt av meg ikke å dele oppskriften.

Jamaicansk "Curry Chicken"
Nok til 1-3 personer avhengig av hvor sulten man er.

Ingredienser:
2-3 spiseskjeer matolje
2-3 spiseskjeer (bruk kryddermål) godt karripulver.
2 vårløk
Ca. 1 teskje timian
1 løk (om du vil ha den gul eller rød er opp til deg)
1 scotch bonnet pepper (eller eventuelt en kvart habanero)
1 lime
2 kyllingfilleter
1 stor, eller to middels store poteter
2 dl vann
Salt etter smak
  • Skjær opp løken og vårløken, tilsett timian og chilipepperen du har valgt.
  • Skjær opp kyllingen i biter du kan være komfortabel med.
  • Skvis limejuicen over kyllingen og tilsett litt salt.
  • Varm opp oljen i en dyp panne, tilsett karripulver og bland det inn i oljen. Tilsett så løk, vårløk, timian og pepper. La det surre i ca tre minutter.
  • Tilsett kyllingen og stek den til den er gyllenbrun.
  • Skjær potetene opp i små biter
  • Tilsett potetene og vannet og la blandingen koke.
  • La retten småkoke fra 30-45 minutter (avhengig av hvor kokefaste potetene er), og la sausen tykne til.
  • Rør om jevnlig, er potetene svært kokefaste kan mer vann tilsettes underveis.
  • Saltes videre etter behov.
Retten kan serveres med ris, yamsrot, din preferanse innen grønnsaker og hva du enn har lyst til å drikke.

God appetitt!

No comments:

Post a Comment